Roman Skrypin


Román Skrýpin is a Ukrainian media-manager, journalist, television host, a Ukrainian Independent media union.

Biography

He was born on 27 May 1973 in Poltava , Ukrainian SSR of the Soviet Union . He is married and has a daughter. Before enrolling to the Kiev University, Skrypin was a journalist-trainee for the Poltava newspaper Komsomolets Poltavshchyny in 1990. While studying in the Institute of Journalism of Kiev University in 1991-1997, Skrypin worked for number of newspapers and television studios and channels.

  • 1991-1992 – journalist for a newspaper “Ukraina Moloda”
  • 1992-1993 – freelancer for “Hart” television studio
  • 1993-1995 – journalist for the Center of creative television
  • 1995-1996 – co-owner, journalist-producer for the private firm “Agency of producers”

Soon after the graduation, in 1996-1998 UTN (today – Pershyi Natsionalnyi). “Dobroho ranku, Ukrayina”. Since September 1998, he has been working as an anchor-editor for a news program “Vikna. Press digest” on STB television channel. In January 1999, his program was renamed to “Vikna. At the midnight”, while he was hosting program and “Mediaclub”. Due to the total political censorship on Ukrainian TV channels as far as on STB also, Skrypin had to leave in 2002.

In 2002 he joined the new radio-broadcasting project on internet led by Andriy Kulykov ” Hromadske Radio “.

During the parliamentary proceedings, which were dedicated to the situation of the freedom of speech in Ukraine, Andrew Shevchenko . He stated authoritatively about the non-permissibility of the censorship and brought an accusation against the existing President Leonid Kuchma . Skrypin accused him in being the one and the first who made such unbearable conditions, when the journalist can not work by specialty.

Skrypin is the co-author of the Channel 5 so-called “true news”. “Chas”, “Chas”, “Chas” and “Chas”. Skrypin resigned in June 2006 due to a lack of decision making. Among other things, the new chief-editor was appointed without any discussions with Skrypin as that time chief-editor.

Starting on 14 August 2006 and until 31 January 2008 RBC-Ukraine RBC Information Systems . After that Skrypin was a radio host of the “Radio Free Europe / Radio Liberty” Ukrainian Service (RFE / RL).

Starting on 19 January 2009, he became the author and the host of television program “Truth of Roman Skrypin” at TVi television channel. On 23 February he was elected as a chief of the Ukrainian Independent media union. There were 31 votes for his candidacy among 57 delegates attending the 2nd Congress of the Independent Media Union, which took place in the House of Scientists, Kyiv , Ukraine . On 2 April Roman Skrypin headed the TVi and eventually became the vice editor at “TVi” for Yevgeniy Kiselyov .

In September 2012 Skrypin got the idea to start an internet television channel. [1] This idea eventually became Hromadske.TV . [1] After the April 2013 ownership dispute at TVi 31 journalists resigned from TVi on 29 April 2013, they believed as TVi employees they could not anymore “guarantee our audience to provide objective and unbiased information”. [2] Many of them eventually joined Hromadske.TV. [1]

References

  1. ^ Jump up to:c (Ukrainian) “Громадське ТБ”: “Все гірше, ніж ви думаєте, але надія є” “Public TV”: “It is worse than you think, aim there is hope” , Телекритика (14 / 06/2013)
  2. Jump up^ (Ukrainian) Найєм оголосив про старт нового проекту колишніх журналістів ТВі Nayem annoncé the launch of a new project of train journalists TBi ,Ukrayinska Pravda(30 April 2013)
    З ТВі звільняється 31 найкращий журналіст TVi freed 31 best journalists ,Ukrayinska Pravda( 29 April 2013)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *