TVi (TV channel)


TVi ( Ukrainian : ТВі ) was a Ukrainian TV channel that did broadcast from 2008 till March 2015, [2] it was widely seen by whom? ] As Ukraine’s only independent TV channel. [2] [3] [4] It was known for its crucial coverage of the Ukrainian government , especially of President Viktor Yanukovych .

Late April 2013 the channel changed ownership in a disputed takeover . [3] Early May 2013 the new management stated that they wanted to transform TV to a mainstream TV channel (to be completed by September 2013). [5] In March 2015 TVi stopped broadcasting because it had drained out its financial resources. [2] In March 2016 its broadcast license was revoked. [6]

History

TVi launched on 17 March 2008, and was set up by two exiled Russian businessmen: Vladimir Gusinsky and Konstantin Kagalovsky . [7] Kagalovsky continued to fund TVi. [7]

According to Ukrainian media watchdog Telekrytyka TVi and 5 Kanal were the only remaining TV channels in mid-May 2010 with independent and fair TV news coverage. [8]

The President of TVi was Vitaly Portnikov . [9] [10]

(Former) Chairman of the Editorial Board Mykola Knyazhytsky was placed at number 10 on the electoral list of Batkivshchyna during the 2012 Ukrainian parliamentary election . [11] [12] He was elected into parliament and Knyazhytsky left TVi immediately after. [12] [13]

April 2013 ownership dispute

Oleksandr Altman was officially registered on 24 April 2013 as the channel’s owner according to Konstantin Kagalovsky , TVi’s previously registered owner, the documents showing that he sold the station were forged. [3] The staff of TVi Then Went on strike to protest the change of ownership That They Fear will Undermine Their Ability to air news critical of President Viktor Yanukovych . [3] According to press reports Altman, a Ukrainian-born US businessman, had in the past worked as an adviser to Energy Minister in the Second Azarov Government Eduard Stavytsky . [3] [14] (in April 2013) Altman stated his position as a source of information in Ukraine. [15]

31 journalists resigned from TVi on 29 April 2013, they believed as TVi employees they could not anymore “guarantee our audience to provide objective and unbiased information”. [16] They (including Mustafa Nayem ) set up a “web project in which we will do the same job”. [16] This “web project” eventually became Hromadske.TV . [17]

Early May 2013 the new management stated that they wanted to transform TVi into a full channel, similar to ICTV and Novyi Kanal (and to a lesser intend Inter and 1 + 1 ) “; This was planned to be completed by September 2013. [5]

Closure

On 23 March 2015 TVi stopped broadcasting because of financial problems. [2] At the time the channel vowed to return next fall TV season. [2]

In March 2016 the channel’s broadcast license was revoked. [6]

Reception

Reception of TVi was available throughout the whole country of Ukraine. TVi was available on more than 90% of cable networks in Ukraine. Having a lot of partner agreements with regional companies TVi Was available free to air in Kharkiv , Dnipropetrovsk , Zaporizhia , Kryvyi Rih , Mykolaiv , Simferopol , Sloviansk , Kramatorsk , and Melitopol . Citation needed ] TVi was not granted a digital license in the summer of 2011; [7] TVi is the reason why TVi would be shown through the cable and satellite networks have access to about 45% of Ukraine’s population (while the selected channels will have more than 90 percent nationwide coverage). was denied a digital license is icts Because of critical approach to Ukrainian President Viktor Yanukovych . [7]

Controversy

In June 2010 a video was filmed of a vehicle parked outside the TV station monitoring its activities. When the three occupants of the vehicle were asked what they were doing, they hid their faces and refused to answer questions. They then drove off, driving through a red light. TVi general director Mykola Kniazhytsky accused the SBU , Ukraine’s main security agency, of carrying out this surveillance. Reporters Without Borders has condemned this as harassment. [18]

In April 2012, TVi accused government officials of trying to disrupt and shut down the station. This was in response to tax officials’ allegedly probing its business relationships with entrepreneurs who fund the station. On April 25, 2012, tax officials delivered letters requesting contracting and other documents at the residences of at least three entrepreneurs that relate to their business dealings with TVi. Director Kniazhytsky accused the tax officials of ‘bullying’, and ‘behaving like thugs’. [19] In August 2012 these charges were dropped. It is the first time in the history of Adam Michnik , “[c] rucially, says … Kniazhytsky, TVi ‘

TVi Europe

On November 22, 2011, TVi Europe was launched, and it was the first Ukrainian and Polish TV channel broadcast via satellite. The channel was broadcast in Ukraine and other European countries, and its billionaire owner Konstantin Kagalovsky had reportedly invested $ 5 million into the new channel. [21]

Programming

This section’s factual accuracy may be compromised due to out-of-date information . Please update this article to reflect recent events or newly available information. (May 2013)

Every day TVi presents two 1-hour slots of the new production documents from National Geographic, AETN, Discovery. TVi produces 10 hours per week of own production that correlites to nationalwide Ukrainian channels:

Today

Today ( Ukrainian : Сьогодні ) was a news program that came on the screen at 8:30 PM and 11:30 PM.

The Truth

The Truth ( Ukrainian : Правда ) was a daily talk show with famous people about the day’s events. The anchors were Ukrainian’s famous journalists Roman Skrypin and Vitaly Portnikov . The program was on-air on week days at 11PM.

112 Emergency

112 Emergency ( Ukrainian : Оперативна служба 112 ) was a weekly show about accidents and crimes happening in Ukraine. The show came on screens on Saturdays at 8:30 PM.

Exclamation mark

Exclamation mark ( Ukrainian : Знак оклику ) was a weekly journalistic investigation program about the most important incidents of the week. The anchor of the program was the famous journalist Artem Shevchenko . The show came on screens on Mondays at 9PM.

Black and white

Black and white ( Ukrainian : Чорне та біле ) was a weekly political talk show with a famous Ukrainian politician.

Taste of Europe

Taste of Europe ( Ukrainian : Смак Європи ) was a weekly political talk and cooking show with Paweł Kowal , a Polish politician and Member of the European Parliament . He talked with different famous Ukrainian people about democracy , European values , Ukraine’s relations with Poland and integration into the European Union and NATO . The program came on screens on Saturdays at 11AM.

See also

  • List of Ukrainian

References

  1. Jump up^ (in Ukrainian) Про ТВі, TVi official website
  2. ^ Jump up to:f (in Russian) TVi television channel stops broadcasting – source , korrespondent.net , (20 March 2015)
  3. ^ Jump up to:f Ukrainian TV Station Staff Strike To Protest Takeover , Radio Free Europe / Radio Liberty (24 April 2013)
    Staff Strike at Ukraine’s opposition TV after-takeover , GlobalPost (24 April 2013)
    Ukraine’s only critical TV Station silenced by ownership dispute , Reuters (25 April 2013)
  4. Jump up^ ARTICLE 19,”Ukraine: Independent Broadcasters under Threat”, 20 January 2011.
  5. ^ Jump up to:b (in Ukrainian) Нове керівництво ТВі хоче “посунути” ICTV та “Новий” The new leadership wants TVi “to move too” and ICTV “Novy Kanal” , Ukrayinska Pravda (May 8, 2013)
  6. ^ Jump up to:b (in Ukrainian) According To the claim of the National Council of the broadcasting license Court annulled the TVi channel , Newsru.ua (March 9, 2016)
  7. ^ Jump up to:d Oligarchs strengthen grip over TV . Kyiv Post (August 19, 2011)
  8. Jump up^ Media expert: Only two TV stations still give viewers independent news coverage,Kyiv Post(May 13, 2010)
  9. Jump up^ Portinikov Emerges as One of nation’s top journalists, Offering fearless commentary,Kyiv Post(November 12, 2010)
  10. Jump up^ Portnikov becomes TVi president,Kyiv Post(27 November 2012)
  11. Jump up^ They Call Themselves the Opposition,The Ukrainian Week(31 August 2012)
  12. ^ Jump up to:b (in Ukrainian) Список депутатів нової Верховної Ради , Ukrayinska Pravda (11 November 2012)
  13. Jump up^ (in Ukrainian) Новий генеральний директор ТВі – про перспективи розвитку каналу,Den(7 December 2012)
  14. Jump up^ EU approves Ukraine’s intention to allow privatization of gas transport system,Ukrinform(7 May 2013)
  15. Jump up^ Altman: High Court of England issued no rulings on TVi Channel,Interfax-Ukraine(17 April 2013)
  16. ^ Jump up to:b (in Ukrainian) Найєм оголосив про старт нового проекту колишніх журналістів ТВі Nayem annoncé the launch of a new project of train journalists TBi , Ukrayinska Pravda (30 April 2013)
    З ТВі звільняється 31 найкращий журналіст TVi freed 31 best Journalists , Ukrayinska Pravda (29 April 2013)
  17. Jump up^ (in Ukrainian) “Громадське ТБ”: “Все гірше, ніж ви думаєте, але надія є” “Public TV”: “It is worse than you think, aim there is hope” ,Телекритика(14/06/2013 )
  18. Jump up^ http://en.rsf.org/ukraine-tvi-under-surveillance-22-06-2010,37709.html
  19. Jump up^ Dovgan, Kostya; Mark Rachkevych,”Tax collectors target TVi service providers”,kyivpost.com, April 26, 2012.
  20. Jump up^ “Viktor Yanukovych and the media: Walking the tightrope”, The Economist by GC, August 6, 2012. Retrieved 2012-12-30.
  21. Jump up^ “Scrappy TVi’s European brother is born”,kyivpost.com, Nov. 24, 2011.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *